REKLAMATION

När du handlar på Shapeit.se följer vi den svenska köplagen. Enligt lagen har du alltid 2 års rätt att klaga på dina köp. Det är viktigt att du inte blandar ihop garanti med reklamationsrätt, eftersom vi inte erbjuder garanti på några produkter. När du klagar på en vara inom 6 månader efter ett köp, är det vi som företag som har bevisbördan om det föreligger ett tillverkningsfel. De 6-24 månaderna efter köpet, är det du som konsument som har bevisbördan och du ska därför vara säker på att det inte är fråga om missförhållanden eller annat av produkten från din sida.

 

- När du upptäcker ett fel eller defekt på din vara måste du anmäla det inom rimlig tid, dvs. skälig tid. Med skälig tid menas det att detta måste ske inom 2 månader från att du upptäckt felet. Detta innebär också att vi måste få varan inom 2 månader.

- Efter att du upptäckt en defekt, skada eller liknande på en produkt, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Skicka ett mail till info@shapeit.se där du skriver ditt ordernummer, samt bifoga tydliga bilder på skadan eller felet.

- När vi har bedömt de inskickade bilderna kommer vi att be dig skicka tillbaka din vara till oss där vi vidare bedömer felet/skadan. Vi skickar självklart en returetikett som du kan använda när du skickar tillbaka varan till oss. (Observera att du är välkommen att tvätta varan innan du returnerar den, om den har varit i bruk)

- När vi har tagit emot din vara kommer den att bedömas av professionella fackmän som kan avgöra om det finns ett tillverkningsfel. Om det visar sig att ditt klagomål är berättigat och det inte bara handlar om allmänt slitage och tecken på slitage, så reparerar vi skadan eller felet med en skräddare. Om vi ​​inte kan erbjuda detta kommer vi att erbjuda dig en ny vara.

- OBS: Kan vi inte erbjuda dig samma eller liknande artikel återbetalas beloppet. Var dock uppmärksam på att vi drar av fraktkostnaderna för att använda vår returetikett.

Vad innebär slitage?
Var uppmärksam på att slitage syns genom att spåren av slitage på föremålet är tydliga. Några exempel är att resåren i materialet har mjukats upp, att fibrerna har dragits isär på utsatta ställen (t.ex. grenen där tyget dras isär) eller att produkten har varit mycket förtvättad och tappat färg, har luddats eller liknande från tvätt- eller sköljmedel.

Sömmar som tydligt har dragits isär, och inte bara gått upp fel, är inte heller en reklamation. Det kan även vara så att storleken inte varit 100% rätt, eller att varan har utsatts för mer fysisk påfrestning än vad du som konsument kan förvänta dig att den ska klara/stå emot.

REKLAMATION

När du handlar på Shapeit.se följer vi den svenska köplagen. Enligt lagen har du alltid 2 års rätt att klaga på dina köp. Det är viktigt att du inte blandar ihop garanti med reklamationsrätt, eftersom vi inte erbjuder garanti på några produkter. När du klagar på en vara inom 6 månader efter ett köp, är det vi som företag som har bevisbördan om det föreligger ett tillverkningsfel. De 6-24 månaderna efter köpet, är det du som konsument som har bevisbördan och du ska därför vara säker på att det inte är fråga om missförhållanden eller annat av produkten från din sida.

 

- När du upptäcker ett fel eller defekt på din vara måste du anmäla det inom rimlig tid, dvs. skälig tid. Med skälig tid menas det att detta måste ske inom 2 månader från att du upptäckt felet. Detta innebär också att vi måste få varan inom 2 månader.

- Efter att du upptäckt en defekt, skada eller liknande på en produkt, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Skicka ett mail till info@shapeit.se där du skriver ditt ordernummer, samt bifoga tydliga bilder på skadan eller felet.

- När vi har bedömt de inskickade bilderna kommer vi att be dig skicka tillbaka din vara till oss där vi vidare bedömer felet/skadan. Vi skickar självklart en returetikett som du kan använda när du skickar tillbaka varan till oss. (Observera att du är välkommen att tvätta varan innan du returnerar den, om den har varit i bruk)

- När vi har tagit emot din vara kommer den att bedömas av professionella fackmän som kan avgöra om det finns ett tillverkningsfel. Om det visar sig att ditt klagomål är berättigat och det inte bara handlar om allmänt slitage och tecken på slitage, så reparerar vi skadan eller felet med en skräddare. Om vi ​​inte kan erbjuda detta kommer vi att erbjuda dig en ny vara.

- OBS: Kan vi inte erbjuda dig samma eller liknande artikel återbetalas beloppet. Var dock uppmärksam på att vi drar av fraktkostnaderna för att använda vår returetikett.

Vad innebär slitage?
Var uppmärksam på att slitage syns genom att spåren av slitage på föremålet är tydliga. Några exempel är att resåren i materialet har mjukats upp, att fibrerna har dragits isär på utsatta ställen (t.ex. grenen där tyget dras isär) eller att produkten har varit mycket förtvättad och tappat färg, har luddats eller liknande från tvätt- eller sköljmedel.

Sömmar som tydligt har dragits isär, och inte bara gått upp fel, är inte heller en reklamation. Det kan även vara så att storleken inte varit 100% rätt, eller att varan har utsatts för mer fysisk påfrestning än vad du som konsument kan förvänta dig att den ska klara/stå emot.

Vad letar du efter?

Din varukorg